HTML

Szörf wiki

2014.12.26. 07:42 szörf kupon

A windszörf feltalálása[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A hullámlovaglás egy igen régi sport, első Európai írásos említést Cook kapitány naplójában található, melyben a Hawaii szigeteki bennszülöttek furcsa szórakozásáról ír, mindezt az 1700-as évek vége felén tette, feltételezhető, hogy a hawaii emberek már jóval korábban űzték ezt a kellemes sportot.

A széllel hajtott szörfdeszka ötlete ehhez képest egészen friss, először Jim Drake és barátja fejében merült fel 1962 tavaszán, Kaliforniában. Az eredeti ötlet inkább a kitesurfhoz volt hasonló, hiszen a szörfdeszkát egy nagyobb méretű sárkánnyal (ernyővel) hajtotta volna a feltaláló. Eljött aztán 1967, mikor a tervekből egy működőképes vízi jármű, az álmokból tettek lettek, Jim Drake megtette első métereit egy háromszög alakú vitorlával felszerelt szörffel a jamaica bay vízén.

Igen termékeny időszak volt ez a – nyugodtan mondhatjuk – feltaláló életében, hiszen a „polgári” foglalkozása szerint repülőmérnök Jim Drake és az általa vezetett csapat ekkor fejlesztette ki a mai napig abszolút sebességi rekordot tartó rakétahajtású repülőgépet, az X-15-öt is.

A szörf építésében akkor még barátja – Hoyle Sweitzer is sokat segédkezett. A széllovaglás széles körben való elterjesztése, a találmányhoz kapcsolódó üzleti vállalkozás az ő nevéhez fűződik. Az egykori jóbarátok később éveken keresztül pereskedtek, hiszen Hoyle Sweitzer szabadalmaztatta a találmányt és ezért kizárólag őt illette minden a termék eladásából származó bevétel.

A szörf feltalálásának 40. évfordulója 2007. május 21-én volt. A két perben álló fél mára már kibékültek és még mindketten vízre szállnak, hogy húzzanak 1-2 takkot a szörfjükkel, melynek feltalálása illetve népszerűsítése az ő nevükhöz fűződik.

A windszörf alkatrészei[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A szörfvitorla alkatrészei
  • 1. latni - segítségükkel a vitorla profilja, alakja merev marad, ennek köszönhetően jobbak a menetteljesítmények, könnyebb a használat, gyorsabb a vitorla
  • 2. kilépő, vagy hátsó él
  • 3. bum - általában alumíniumból, vagy szénszálból készül. Manapság már kizárólag állítható hosszúságú, az árbocra gyorsan rácsatolható bumokat lehet kapni. A régi szörfökön a csatolás helyett kötözni kellett, a bumok hossza nem volt állítható. A hőskorban még fából is készültek bumok.
  • 4. trapézkötél - a bumon található kötél. A szörfös ide akaszthatja be magát a trapézzal, melynek segítségével a vitorla húzóerejének a testsúlyával tud ellentartani.
  • 5. a vitorla alsó éle
  • 6. belépő él, árboczsák - Ebben helyezkedik el a vitorla árboca, melynek anyaga általában szénszál és üvegszálas technológiával készül. Régebben alumínium árbocokat is használtak. Minél magasabb a szénszál tartalom, annál jobbak az árboc rugalmassági tulajdonságai.
  • 7. gyökér, gyök árboctalp - ezen alkatrészek kötik össze a szörfdeszkát a vitorlával
  • 8. a szörfdeszka

A szörfdeszka alkatrészei:

  • 1. árbocsín - ide kell beilleszteni a vitorlát a deszkával összekötő gyökeret
  • 2. footpad - nem tartozéka minden deszkának, de nagyon elterjedt, hiszen kényelmes a lábaknak
  • 3. papucs - a szörfös siklás közben itt tartja a lábait
  • A szörfdeszka alján, hátul található szárny a szkeg
  • A szörfdeszka alján, középen, a gyengébb szélre tervezett, nagyobb deszkákon található a svert. Általában becsukható. A szkeg és a svert nélkül a szörf nem tudna előre haladni. Az erős szélre tervezett szörfökön csak szkeg található.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kitesurfiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr37011675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása